Menighetsrådet og strategiplan

Menighetsrådet for perioden 2024 - 2027 er følgende:
Elisabeth Sortland Sande - leder
Svein Inge Thorstvedt - nestleder
Elin Knudsen
Ottar Sæle
Svein Ragnvald Tjora
Georg Eikeland Byberg
Margunn Nordstokke Espedal
Georg Vidnes
Morten Sandland

Vara:
Anne Marie Sandve
Arne-Petter Gjørøy
Trygve Tjora
Else Karin Tjora

Strategiplan Sola menighet
Juli 2018 – juni 2022

Menighetens visjon: Nærmere Jesus, nærmere hverandre, lenger ut

Med visjonen som utgangspunkt definerer Sola menighet følgende tre fokuspunkt som skal være retningsgivende for prioriteringer og små og store veivalg i arbeidet:

1. Satsing på aldersgruppen 20-40
Aldersgruppen er ikke nøyaktig definert, men peker i retning av en aldersgruppe som menigheten gjennom sitt arbeid vil styrke kontakten med. Gjennom dette er målet at deltakelse og engasjement fra denne aldersgruppen økes.
Arbeidet ledes av 20-40 utvalget, som er oppnevnt av menighetsrådet, i henhold til det mandat som menighetsrådet har fastsatt.

1. Forberede bruken av og ta i bruk ny kirke i Sola sentrum
Menigheten vil i tiden fram mot ny kirke står ferdig forberede bruken av denne, på en slik måte at alle aldersgrupper kan få god nytte av nye lokaler, menigheten kan bli godt synlig i lokalmiljøet, og flere kan bli knyttet inn mot menighetens liv og aktiviteter. Det legges opp til en bred involvering og å motivere flest mulig til å komme med forslag til bruk av de nye lokalene.
I det første året kirken er i bruk vil en ha et særlig fokus på sammenheng og samspill mellom ulike brukere, samt å optimalisere bruken av kirken.
Arbeidet ledes enten av menighetsrådet selv eller av et eget utvalg oppnevnt av menighetsrådet.

1. Oppfølging av frivillige
Frivillige medarbeidere er allerede en svært viktig ressurs, og vil sannsynligvis bli enda viktigere i årene som kommer. Menigheten vil arbeide systematisk og målrettet for å få på plass en best mulig oppfølging av frivillige medarbeidere.
I dette arbeidet vil en ta utgangspunkt både i menighetens behov, den enkeltes utrustning og hvordan den enkelte medarbeider ønsker å bli fulgt opp. Dette vil sannsynligvis føre til en kombinasjon av strukturert opplegg og individuell tilpasning.

Disse punktene skal gi retning i prioriteringer, veivalg og daglig virke i de årene planen gjelder for. Mens visjonen gir den overordnede retning for en lang periode, peker strategiplanens tre punkter på områder som skal ha særlig fokus disse årene.

Strategiplanen er ikke en framheving av noen arbeidsområder foran andre, men skal gi retning for alle arbeidsområder. Menighetens årsrapport skal gi oppdatering på status og framdrift. Eventuelle økonomiske behov for gjennomføring behandles gjennom ordinær budsjettbehandling.