Nytt fra Thailand

Siste nytt fra Elin i Thailand!

Kjære Sola menighet!

Her kommer en liten livs- og arbeidsoppdatering fra meg i Bangkok! Først av alt - tusen takk for at dere tenker på og ber for meg og arbeidet til NMS her i Thailand. Det betyr utrolig mye å huske på hvor mange jeg har i ryggen.

Nå har jeg bodd i Bangkok i omtrent 9 måneder. Jeg har begynt å kunne bruke språket i hverdagen, og jeg har satt i gang med litt jobbing ved siden av språkskolen. Hovedsaklig har jeg begynt arbeidet med Global Exchange - som innebærer å koordinere praksisopphold for norske studenter i Thailand.

Jeg og min nye kollega, Sim, har brukt mai til å bli kjent med alle detaljer av studentarbeidet til NMS Global Exchange. Vi har også hatt ansvar for ankomsten til vår første gruppe med studenter, og hatt besøk fra ansatte ved UIS. Dette har bestått i mange møter med mulige praksisplasser for sykepleiestudenter. Hovedsakelig i Ubon Ratchathani i området Isaan (Nord-Øst Thailand).I tradisjonell thaistil må man selvfølgelig ta en god del bilder når man har offisielle møter. Vi brukte også tid sammen med både studenter og gjestene fra UIS på sightseeing både i Bangkok og i Isaan. Utrolig mye fint å se både naturen og i bybildet i dette landet.
Matlagingskurs med studenter
Vi har hatt mye besøk fra Norge siden jeg kom til Thailand. Blant annet av tidligere daglig leder i Sola Menighet - Siri, som var på tur her sammen med frivillige i NMS Gjenbruk (Se bilde). Den aller største favoritten for de fleste gjester fra Norge pleier å være maten. Og maten her er definitivt en av mine favoritter også. Spesielt når man kan nyte et langt måltid sammen med gode venner. Thailandsk mat er ganske sterk, men også fantastisk smakfull!

Samtidig som jeg har begynt å jobbe har jeg også brukt tid på å finne meg til rette i Thailand. Jeg har begynt å finne meg venner. I hovedsak gjennom ELCT - den lutherske kirken i Thailand, og gjennom språkskolen min. Men de absolutt beste vennskapene mine har jeg som resultat av Hald Internasjonale Skole sitt utvekslingsarbeid. Flere venner jeg har her er venner jeg har blitt kjent med når de har vært på utveksling i Norge gjennom Hald. Man snakker om at et år på Hald er et år av en annen verden. Og jeg har erfart at Hald også skaper vennskap av en annen verden. Min venninne Eve traff jeg da jeg selv gikk på Hald i 2012/13 og vi har plukket opp vennskapet nå som om det ikke hadde gått 10 år siden sist vi så hverandre. En av mine aller beste venner, Mia, gikk på Hald to år etter meg, og vi har vært venner helt siden det, og har hatt muligheten til å bruke mer tid sammen siden jeg flyttet hit. Det har vært utrolig fint å kunne ta opp tråden i flere gode vennskap.

Jeg har også hatt muligheten til å besøke og bli kjent med større deler av ELCT og arbeidet deres. Jeg har besøkt flere kirker i ulike deler av landet, vært med på generalforsamling og ansattleir, sett og lært mer om diakoniarbeidet som kirken gjør, og jeg har blitt bedre kjent med ansatte og medlemmer i kirken. Jeg gleder meg veldig til jeg blir ferdig med språkskolen og kan begynne arbeidet jeg skal gjøre sammen med kirken også.

Guds velsignelse til dere alle,
- Elin

Jeg har flere fortellinger fra livet i Thailand på bloggen: https://elininthailand.wordpress.com/
For å følge med i hverdagen kan du også følge meg på instagram: @elininthailand